Migrant Domestic Workers Deaths in Lebanon: More Investigation Needed

In three unrelated incidents, three Migrant Domestic Workers in Lebanon have died or been seriously injured in the last week. The Migrant Domestic Workers Coordination Consortium (MDWCC) and other civil society NGOs demand rigorous and serious investigations into the three cases and in all cases of Migrant Domestic Workers’ death or serious injury.

On the 6th of November 2014, Emebit Bekele Biru was found dead at her employer’s house in the Naameh area following an alleged disagreement with a member of her family. Biru died of hanging. A source close to Biru’s employers told the MDWCC and the other NGOs “she was very disturbed following a phone call from her husband; it seems that there were some disagreements between the two”.  The investigation concluded that Biru committed suicide and the case was closed.

On the 7th of November 2014, Derhemesh Labou died after she was seen to fall from the third floor of a building in the Chouefiat area. It remains unclear whether Labou’s death was classified as suicide or whether criminal charges were pressed.

On the 10th of November 2014, Birkutan Dubri fell from the fourth floor of a building in the Msaytbeh area. According to eyewitnesses, Dubri and her employer were arguing minutes before the incident took place. Dubri was transported to Al-Makased hospital where she is currently being treated. According to media reports, the police arrived to the place of the incident but failed to interview the employer as she was feeling ‘very upset’.

Migrant Domestic Workers deaths could be linked to the restrictive Kafala system that ties the domestic worker to one employer for the duration of her contract and does not guarantee her the absolute right to quit or the freedom of movement. While trying to escape abusive employers or poor living conditions, many migrant domestic workers end up falling to their deaths.

Many cases of Migrant Domestic Workers’ deaths are poorly investigated and the majority of cases are automatically classified as suicides. Such classifications are suspect. When rare investigations are carried out, police usually rely on the testimony of the employer and seldom expand the circle of investigation to include neighbors and friends of the domestic worker. Furthermore, employer abuse and poor living conditions as causes of suicide or death are often overlooked in the investigation.

Under the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR), “every human being has the inherent right to life”. Further, the International Covenant on Economic Social and Cultural Rights (ICESCR) recognizes the rights of everyone “to the enjoyment of just and favorable conditions of work” including the right to “safe and healthy working conditions”. By failing to ensure decent work conditions and proper investigations into Migrant Domestic Workers’ deaths or injuries, Lebanon is contravening its international human rights obligations under the ICCPR and ICESCR.

The MDWCC and the other NGOs demand that the deaths of migrant domestic workers whether classified as suicide or otherwise, be properly investigated. Investigators should look for signs of employer’s abuse and mistreatment. When suicide is due to poor living conditions or employer abuse, the employer must be prosecuted and held legally accountable. Furthermore, investigations should be balanced and cover all concerned parties including employers, neighbors, witnesses and friends of the Migrant Domestic Workers. Investigating the causes of death will allow identifying the causes of recurring “suicides” in order the address the challenges to prevent further death and insure a healthier employer-employee relationship. The MDWCC and other NGOs also call upon the Lebanese state to protect and promote the rights of Migrant Domestic Workers to safe working conditions by abolishing the Kafala system that perpetuates exploitation.

Signatories:

Ÿ The Migrant Domestic Workers Coordination Consortium (MDWCC):

Amel Association International

Anti Racism Movement (ARM)

Caritas Lebanon Migrant Center (CLMC)

Insan Association

Kafa- Enough Violence and Exploitation

Ÿ Lebanese Center for Human Rights (CLDH)

Ÿ Legal Agenda

Ÿ Migrant Workers Task Force (MWTF)

===============================================================

وفيات عاملات المنازل المهاجرات في لبنان: الحاجة إلى المزيد من التحقيق

بيروت، 14 تشرين الثاني 2014

 

لقيت ثلاث عاملات منازل مهاجرات حتفهن، أو أصبن بجروح خطيرة في ثلاثة حوادث غير مترابطة خلال الأسبوع المنصرم. تطالب مجموعة المنظّمات العاملة على دعم حقوق عاملات المنازل المهاجرات(MDWCC)  بالتحقيق الصارم والجاد في الحالات الثلاث، وفي جميع الوفيات، أو الإصابات الخطيرة التي تحدث لعاملات المنازل المهاجرات.

بتاريخ 6 تشرين الثاني 2014، وجدت Emebit Bekele Biru ميتة في منزل صاحب عملها في منطقة الناعمة تبعاً لخلاف مزعوم مع أحد أفراد عائلتها. توفيت Biru شنقاً. وقال مصدر مقرّب من من أصحاب عملها لـ(MDWCC)  أنها “كانت منزعجة جداً اثر مكالمة هاتفية أجرتها مع زوجها. “يبدو أن هناك بعض الخلافات بينهما.” هذا وخلص التحقيق إلى أن Biru انتحرت وأغلقت القضية.

بتاريخ 7 تشرين الثاني 2014، توفيت Derhemesh Labou بعد أن شوهدت تقع من الطابق الثالث من مبنى في منطقة الشويفات. لا يزال غير واضحا إذا كان تم تصنيف وفاة Labou انتحاراً، أو إذا ما تم توجيه اتهام جنائي في القضية.

في العاشر من تشرين الثاني 2014، وقعت Birkutan Dubri من الطابق الرابع من مبنى في منطقة المصيطبة. وفقاً لإفادات الشهود، Dubri كانت تتشاجر مع صاحبة عملها دقائق قبيل الحادث. نقلت Dubri إلى مستشفى المقاصد حيث يجري حالياً معالجتها. وفقاً لتقارير وسائل الإعلام، حضرت الشرطة إلى موقع الحادث لكنها فشلت في مقابلة صاحبة العمل التي كانت “مستاءة جداً”.

يمكن ربط وفيات عاملات المنازل المهاجرات بنظام الكفالة الذي يقيّد إقامتهن بصاحب عمل حصري على طول مدة العقد، والذي يحرمهن من حقّهن المطلق بفسخ العلاقة التعاقدية، ويحدّ من حريّة تحركهن. فخلال محاولة الهروب من علاقة عمل تعسّفية، أو من ظروف معيشية سيئة، تسقط الكثير من عاملات المنازل المهاجرات في نهاية المطاف إلى موتهن.

يتم التحقيق بشكل سيء في العديد من حالات وفيات عالملات المنازل المهاجرات، فتصنّف معظمها تلقائياً على أنها حالات انتحار. هذه التصنيفات هي محط شك، سيما وأنه عندما تتم التحقيقات، تعتمد القوى الأمنية عادةً على شهادات أصحاب العمل، ونادراً ما يتم توسيع دائرة التحقيق لتشمل الجيران وأصدقاء العاملة. وعلاوةً على ذلك، غالباً ما يتغاضى التحقيق عن إساءات أصحاب العمل والظروف المعيشية السيئة باعتبارها أسباب للانتحار أو للوفاة.

ينصّ العهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية على أن “لكل إنسان الحق الطبيعي في الحياة”. كما وأن العهد الدولي الخاص بالحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية يقرّ بالحق في “التمتّع بشروط عادلة ومُرضية في العمل” بما في ذلك الحق في “ظروف عمل آمنة وصحية”. يخالف لبنان التزاماته الدولية في مجال حقوق الإنسان في ظل العهدين المذكورين لجهة الفشل في ضمان ظروف عمل لائقة، وفي إجراء التحقيقات المناسبة في حالات وفيات أو إصابة عاملات المنازل المهاجرات.

يطالب (MDWCC)  والمنظمات الأخرى الموقعة على البيان بالتحقيق المناسب في وفيات عاملات المنازل المهاجرات، سواء تم تصنيفها على أنها حصلت بسبب الانتحار أو غيره من الأسباب. ويتوجب على المحققين البحث عن وقائع تؤشر إلى سوء المعاملة من قبل صاحب العمل. عندما يكون الانتحار قد حدث بسبب الظروف السيئة التي تعيش فيها عاملات المنازل المهاجرات، أو بسبب طريقة تعاطي صاحب العمل، لا بد من مقاضاة هذا الأخير ومحاسبته قانونياً. وعلاوة على ذلك، ينبغي أن تكون التحقيقات متوازنة وأن تشمل جميع الأطراف المعنية بمن فيهم أصحاب العمل والجيران والشهود وأصدقاء عاملة المنزل المهاجرة. فالتحقيق الجدي في أسباب الوفاة يتيح المجال لتحديد الأسباب لتكرار حالات “الانتحار”، وذلك لمنع المزيد من حالات الوفيت وضمان علاقة سليمة بين أصحاب العمل والعاملات.

. كما تدعو المنظمات الموقّعة على البيان الدولة اللبنانية إلى حماية وتعزيز حقوق عاملات المنازل المهاجرات في ظروف عمل آمنة عبر إلغاء نظام الكفالة الذي يكرّس الاستغلال.

المنظمات الموقّعة:

Ÿ مجموعة المنظّمات العاملة على دعم حقوق عاملات المنازل المهاجرات:

مؤسسة عامل الدولية

حركة مناهضة العنصرية

كاريتاس لبنان مركز الأجانب

مؤسسة إنسان

منظمة كفى عنف واستغلال

Ÿ المركز اللبناني لحقوق الإنسان

Ÿ المفكرة القانونية

Ÿ فريق العمل المعني بالعمال الوافدين

2 responses to “Migrant Domestic Workers Deaths in Lebanon: More Investigation Needed

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s